۰۹۱۲۰۸۹۷۵۰۵

x
خانه » آموزش قهوه » آموزش قهوه ترک – جزوه چیست
قهوه ترک

آموزش قهوه ترک – جزوه چیست

Rate this post

راهنمای خرید جذوه

برای خرید جذوه باید به چند چیز دقت کنید:

جنس بدنه؛
ضخامت؛
جنس دسته؛
گنجایش یا ظرفیت.

حالا ببینیم که هرکدام اینها شامل چه ملاحظاتی می‌شوند.
۱. جنس بدنه

جذوه‌ معمولا از برنج، مس یا استیل‌ ساخته می‌شود. البته شاید جذوه‌های آلومینیومی یا حتی سرامیکی هم پیدا کنید. طبیعتا هر جنسی مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.
برنج

خرید قهوه جوش برنجی

قهوه‌جوش‌های برنجی از شکل‌وشمایلی آنتیک برخوردارند و به‌عنوان دکوری هم جذاب‌اند. البته به شرط اینکه آنتیک‌پسند باشید و رنگ طلایی برنج توی ذوق‌تان نزند!

برنج زنگ نمی‌زند و معمولا به‌نسبت مس در برابر خوردگی مقاوم‌تر است. پس می‌توانید مطمئن باشید که جذوه‌های برنجی طول عمر بالایی خواهند داشت. اما خب برنج با این‌همه خوش‌برورویی به اندازه مس پرطرفدار نیست. چون برنج از مس دیرتر داغ می‌شود. ازاین‌رو برنج را بیشتر برای ساخت دسته جذوه‌ استفاده می‌کنند. برنج از رسانش گرمایی می‌کاهد و درنتیجه از داغ‌شدن بیش‌ازحد دسته جلوگیری می‌کند.
مس

خرید قهوه جوش مسی

به جرأت می‌توان گفت که جذوه‌های مسی از همه محبوب‌ترند. اما چرا؟

ظروف مسی از رسانش گرمایی خیلی خوبی برخوردارند. به این معنی که یکنواخت‌تر داغ می‌شوند و در انتقال گرما سریع‌ترند. بنابراین برای قهوه‌جوش‌های مسی حرارت کم تا متوسط کافی است. این ویژگی دقیقا همان چیزی است که به درست‌کردن کف معروف قهوه ترک کمک می‌کند.

این را هم اضافه کنیم که مس زنگ نمی‌زند. اما ممکن است به‌مرور زمان خوردگی پیدا کند. ازاین‌رو سطح داخلی ظروف مسی را برای جلوگیری از اکسیدشدن قلع‌اندود می‌کنند. همین روکش قلع هم اگر خراش بردارد یا به هر نوعی از بین برود، باید مجددا نو شود. وگرنه ورود مس به درون قهوه موجب ایجاد طعم زننده فلز و مهم‌تر اینکه ایجاد مضرات سلامتی خواهد شد. همچنین برخی سازنده‌ها برای ارزان‌تر تمام‌شدن کار از ترکیب قلع و سرب برای روکش‌کردن ظروف مسی استفاده می‌کنند که برای سلامتی خوب نیست. پس برای خرید قهوه جوش مسی دقت کنید دارای روکش فاقد سرب باشد. البته فراموش نکنید که قهوه‌جوش‌های مسی را هم باید مانند سایر ظروف مسی هرازچندگاهی برای تجدید روکش به یک مسگر خبره بسپارید.

از همه اینها که بگذریم، جذوه‌های مسی فوق‌العاده خوش ظاهرند. اگر در خود ترکیه خرید کنید، به تنوع بی‌نظیری از این‌ قهوه‌جوش مخصوص دسترسی خواهید داشت. عمده جذوه‌های مسی در سوغاتی‌فروشی‌های ترکیه دست‌سازند و بیرون‌شان با طرح‌های مختلفی چکش‌کاری و تزئین شده است. یعنی نه‌تنها یک قهوه‌جوش مخصوص قهوه ترک می‌خرید، بلکه اثری هنری را با خود به یادگار می‌آورید که حاصل ذوق و تبحر صنعت‌گران‌شان است.
استیل

خرید قهوه جوش استیل

استیل به اندازه برنج و مس حس‌وحال سنتی ایجاد نمی‌کند. خب چون استیل جدیدتر و خاص سلیقه‌های مدرن‌پسند است! اما تنها مدرن‌بودن استیل نیست که جلب‌توجه می‌کند. استیل جنس فوق‌العاده بادوامی است و ازلحاظ بهداشتی هم جزو ظروف آسان‌تمیزشو محسوب می‌شود. معمولا ظروف استیل در ماشین ظرف‌شویی هم قابل‌استفاده‌اند و برخلاف مس به مراقبت خاصی احتیاج ندارند. ولی ناگفته نماند که درست‌کردن قهوه ترک کف‌دار در جذوه‌های استیل کمی سخت‌تر است. منتها اگر حرفه‌ای باشید، حتما می‌دانید که این مشکل با کم‌کردن شعله حل می‌شود.
۲. ضخامت بدنه

به‌طور خاص از ضخامت بدنه جذوه‌های مسی حرف می‌زنیم. اغلب جذوه‌های ارزان‌قیمت از ورق‌های نازک ۰٫۵ میلی‌متری یا حتی نازک‌تر ساخته می‌شوند. اما برای ساخت باکیفیت‌ترها از ورق‌های کلفت‌تر ۱ تا ۱٫۵ میلی‌متری استفاده می‌شود. ضخامت‌های بیشتر از قابلیت بهتری در حفظ گرما برخوردارند و همچنین بادوام‌ترند. این درحالی است که ظروف مسی نازک خیلی زود براثر گرما فرسودگی و نشت پیدا می‌کنند.
۳. جنس دسته

هنگام خرید قهوه جوش یادتان باشد که به جنس دسته هم دقت کنید. خیلی از ما یادمان می‌رود که جنس دسته را هم باید مدنظر داشته باشیم. جذوه‌های مسی یا برنجی معمولا از دسته چوبی یا برنجی برخوردارند. هر دوی اینها، هم چوب و هم برنج، خوش‌ظاهر و بادوام‌اند و استایل سنتی جذوه‌ها را جلوه‌دارتر می‌کنند. از آن‌طرف جذوه‌های استیل معمولا با دسته استیل یا پلاستیکی عرضه می‌شوند و از ظاهر اصیل جذوه‌های مدل قدیمی کمی دورند. درمورد دسته‌ پلاستیکی، چون جذوه روی حرارت مستقیم قرار می‌گیرد، حتما دقت کنید که از نوع نسوز و مخصوص ظروف آشپزی باشد. نکته آخر درمورد دسته اینکه هرچه جزوه کوچک‌تر باشد، احتمال داغ‌شدن دسته و سوزاندن دست بیشتر است. برای جذوه‌های کوچک معمولا دسته چوبی خوب جواب می‌دهد.
۴. ظرفیت یا گنجایش

گنجایش جذوه مسئله مهمی است که نباید نادیده بگیرید. حتما از خودتان بپرسید که قرار است در هر بار استفاده چند فنجان قهوه تهیه کنید.

جذوه‌ها سایزهای مختلفی دارند. می‌توانند کوچک به اندازه یک فنجان یا بزرگ به اندازه شش فنجان باشند. این گنجایش معمولا برحسب اونس بیان می‌شود. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که قهوه ترک در قهوه‌خوری‌های بزرگ سِرو نمی‌شود. بلکه شات قهوه ترک ۲ تا ۳ اونس بیشتر نیست. درکل بهتر است سایز جذوه به تعداد فنجان‌هایی که می‌خواهید سِرو کنید، بخورد. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که جذوه به اندکی فضای خالی برای کف‌کردن نیاز دارد. چون کف قهوه که بالا می‌آید، اگر جذوه را لبالب پر کرده باشید، بیرون خواهد ریخت. ازاین‌رو بهتر است برای مثلا دو فنجان از یک جذوه ۳فنجانه استفاده کنید.

قهوه جوش ترک : ترجیحا از جنس مس و با دهنه ای باریک

پودر قهوه ترک : قهوه شما باید حتما بسیار نرم آسیاب شود به قدری که پودر قهوه مانند پودر کاکائو نرم باشد.

آب : برای دستیابی به بهترین نتیجه پیشنهاد می‌کنیم از آب مجدد تصفیه شده و یا آب معدنی استفاده نمایید .

شکر : به جز اینکه به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود، باعث غلیظ تر شدن و در اصطلاح مربایی شدن هر چه بیشتر قهوه ترک می‌شود .

منبع گرما : چه از شعله گاز استفاده می‌نمایید و چه از اجاق برقی دقت داشته باشید که از حرارت کم برای تهیه قهوه ترک استفاده نمایید .

فنجان : بهتر است از فنجان‌های چینی مخصوص قهوه خوری استفاده کنید تا اگر دوست داشتید در انتهای نوشیدن قهوه بتوانید یک فال قهوه هم بگیرید .
طرز تهیه قهوه ترک :

پس از این که وسایل مورد نیاز را تهیه نمودید زمان آن فرا می‌رسد که مشغول به تهیه قهوه خوش طعم و عطرتان شوید .

1- برای اندازه گیری مقدار آب مورد استفاده برای تهیه قهوه‌تان از یکی از فنجان های قهوه‌تان استفاده کنید ، برای اندازه گیری به ازای هر یک نفر یک فنجان آب پیمانه کنید و آب فنجان را درون قهوه جوش خود بریزید ، این کار را برای هر تعداد فنجان قهوه ای که می‌خواهید تهیه کنید تکرار نمایید (مثلا برای 3 نفر ، سه مرتبطه ) .

قهوه ترک

قهوه ترک

2 – به ازای هر نفر یک قاشق مربا خوری سر پر قهوه ترک درون قهوه جوش بریزید ، اگر همه افرادی که قرار است قهوه را بنوشند تمایل به سرو شیرین قهوه داشتند می‌توانید در همان ابتدا بعد از اضافه کردن قهوه شکر را نیز به قهوه جوش اضافه کنید ، در غیر این صورت شکر را در کنار سینی سرو قهوه قرار دهید تا هرکس به میل خودش شکر اضافه کند .

قهوه ترک

قهوه ترک

3 – حال که پودر قهوه ترک و شکر خود را اضافه کردید ، آن هارا به خوبی درون قهوه جوش با هم مخلوط کنید .

قهوه ترک

4 – به آرامی قهوه جوش را بر روی منبع حرارت (شعله ملایم) قرار دهید و کمی منتظر بمانید تا ورود به مرحله بعدی و جوش آمدن قهوه ممکن است 3 الی 4 دقیقه زمان نیاز باشد اما در این مدت سعی کنید که چشم از دهانه قهوه جوش بر ندارید . زمانی که قهوه دم می‌کشد کف کرده و بالا می آید.این فوم تیره که بر روی سطح قهوه تشکیل می‌گردد برای سرو رسمی و فروشگاهی قهوه ترک بسیار با اهمیت است .

قهوه ترک

5 – حال قهوه جوش را از روی گاز بردارید تا کمی فوم روی آن پایین برود ، اگر می‌خواهید قهوه تان غلیظ تر شود می‌توانید ، قهوه جوش را به مدت 10 تا 20 ثانیه مجددا بر روی شعله قرار دهید تا مجددا کف کند و بالا بیاید و برای چند ثانیه آن را از روی شعله گاز مجدد بردارید تا فوم فروکش کند. این کار را می‌توانید 1 الی 3 بار دیگر با توجه به غلظت مورد نظرتان تکرار کنید .

قهوه ترک

6 – زمانی که به غلظت مورد نظرتان دست یافتید ، مقداری از فوم روی سطح قهوه را به وسیله یک قاشق مربا خوری درون هر فنجان بریزید بعد از انجام این کار قهوه جوش را برداشته و از کنار فنجان شروع به ریختن قهوه نمایید تا فنجان پر شود ، برای سایر فنجان ها نیز همین کار را انجام دهید و سعی کنید همه فنجان ها را به یک اندازه پر کنید .

قهوه ترک

7 – حال همه چیز برای سرو یک قهوه ترک خوشمزه ، دلچسب و غلیظ آماده است . البته سرو و نوشیدن قهوه ترک نیز آداب و اصول خود را دارد که شما می‌توانید با مطالعه مقاله ، راز های نوشیدن قهوه ترک به بهترین و ایده آل ترین نکات نوشیدن قهوه ترک آگاه شوید .

قهوه ترک

[alert style=”error”]شما میتوانید جهت خرید قهوه ترک از لینک رو به رو استفاده نمایید : خرید قهوه ترک[/alert]
چند نکته ی کلیدی برای بهبود کیفیت قهوه ترک :

1 – قهوه جوش مسی برای دم کردن قهوه ی ترک مناسب تر است ، چون انتقال حرارتی مس بیشتر از سایر فلزات مرسوم است و در نتیجه قهوه به صورت یک دست و با حرارت کمتر دم می‌کشد.

2 – برای دم کردن قهوه ترک از آب سرد استفاده کنید.

3 – حتماً از قهوه ای که کاملاً نرم آسیاب شده است استفاده کنید.

4 – برای دستیابی به بهترین طعم و عطر سعی کنید از قهوه های عربیکا استفاده نمایید و یا از ترکیب های قهوه ای که بیشترین درصد تشکیل دهنده آن قهوه عربیکا باشد

برچسب‌ها:, , , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *